Akal ada ke?

Posted: May 28, 2013 in personal, reminder
Tags: , , , , , ,

Bismillahirrahmanirrahim. Salam sejahtera semua.

image

Manusia adalah sebaik-baik ciptaan Allah. Manusia ada akal dimana itu adalah perkara utama yang membezakan antara manusia dan haiwan. Namun tak semua manusia dapat menggunakan akal yang dianugerahkan dengan sebaik mungkin. Ramai dikalangan manusia ni ‘diakalkan’ oleh akal mereka sendiri sebab itu lah tindak tanduk mereka tiada beza dengan haiwan malah ada juga yang lebih haiwan daripada haiwan. Buat anak lepas tu buang merata-rata, dalam tong sampah, atas tangga masjid/surau, campak dalam sungai, ada haiwan buat perkara tu? takde kan tapi manusia buat malah anak haiwan tu pun manusia juga yang buang merata-rata.

Manusia hisap dadah. Beribu-ribu duit habis untuk dapatkan bekalan dadah, tak cukup duit sendiri duit orang dia sapu, barang orang dia rembat semata-mata nak memenuhi kehendak nafsu serakah. Mak bapak sendiri sanggup di tumbuk, di tendang, di terajang dan bermacam-macam jenis ‘di’ lagi yang tak sepatutnya terjadi tapi ianya terjadi. Hurm apa nak jadi? Akal ada tapi tak boleh pakai.

Berjudi, manusia yang jadi ‘tahi judi’ ni akal dia hebat sebab macam-macam cara diorang boleh buat semata-mata nak dapatkan ‘nombor baik’ untuk menjamin pelaburan diorang tu berbaloi. Jumpa tok bomoh sana, tok bomoh sini kononnya nak beli ‘nombor baik’ tapi diorang tak sedar tok bomoh tu yang beli nombor dia, lima puluh ringgit bahkan ada yang beribu-ribu tok bomoh tu dapat ‘nombor’ dari diorang. Hebatkan tok bomoh tu akalkan diorang, hehe.

Akal manusia ni hebat tapi sayang tak semua manusia pandai menggunakan akal. Nafsu mengatasi akal maka jadilah manusia nakal. Apa yang Allah larang itulah yang diorang buat, apa yang nabi ajar itulah yang diorang sangkal. Moga dijauhkan segala perbuatan mungkar dari lubuk pemikiran dan perbuatan aku dan kamu semua. Moga kita dapat menggunakan nikmat akal dengan sebaik-baiknya dan yang paling penting akal kita sentiasa berada di atas landasan syariat. Moga kita selamat bukan saja di dunia malah selamat juga di akhirat kelak.

*peringatan buat diri sendiri*

p/s : akal tanpa iman, nafsu tepuk tangan.

Advertisements
Comments
  1. Puteri Kasih says:

    moga kita dapat menggunakan akal dengan sebaiknya dan tidak mengikut nafsu semata-mata.

    p/s tu gambar tomboi eh?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s