Bahasa.

Posted: July 4, 2013 in personal
Tags: , , , , ,

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Orang kata dunia itu bulat dan luas. Pelbagai jenis bangsa menetap di seluruh pelusuk bumi. Pelbagai jenis bahasa dituturkan oleh penduduk bumi. Tak perlu aku sebut semua tu, lagi pula tak semua bahasa aku tahu namanya apatah lagi nak mengucapkannya. Aku cuma tahu bahasa melayu dan sedikit english. Masih belajar untuk menggunakan english dan mungkin masih lama sebelum aku dapat menggunakan english sebaik mungkin.

Aku terbaca satu status tentang “third world people using broken english”. Is that a big deal for you? At least we learn how to use your language, we understand what’ve you said or write but you? Did u understand what’ve we said? Did u know what are we talking about? U will never know even when we talk dirty about U because U don’t want to learn about our language so serve U right!

Bahasa kebangsaan bahasa melayu tapi berapa ramai yang tahu menyebutnya? Orang melayu pun dah ramai yang tergeliat lidah nak sebut bahasa melayu. Pak menteri buat sidang akhbar pun tak reti nak cakap melayu. Buat sidang akhbar dalam negara, bercakap depan orang melayu, orang malaysia tapi cakap bahasa orang seberang laut. Penat je cikgu bahasa melayu ajar guna bahasa melayu dengan elok akhirnya anak murid semua cakap bahasa seberang laut. Kesian!

*meroyan agaknya*

p/s : sapa yang kena gigit dek semut dia yang akan rasa gatal..peace! Heh

Advertisements
Comments
  1. puterikasih says:

    orang sekarang lebih agungkan bahasa asing berbanding bahasa melayu kan

  2. puterikasih says:

    bahasa melayu pun dah semakin dirojakkan…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s