Syukur!

Posted: July 8, 2013 in personal
Tags: , , , , , ,

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamalaikum dan selamat sejahtera.

Pembekal, pemborong, peruncit dan pembeli. Kita semua dah tahu turutan tu kan jadi tak perlulah aku nak ulas panjang pasal tu. Lagipun kalau aku ulas panjang belum tentu kamu faham sebab kadang-kadang aku sendiri pun tak faham apa yang aku cakap, heh.

Sejak selesai PRU13 hari tu satu demi satu barangan keperluan dalam negara ni naik harga kan. Bukan semua sebab ada juga yang turun harga seperti petrol RON97 turun harga sikit kan walhal yang guna minyak tu kebanyakannya kereta mewah. Anak-anak tokey, anak-anak menteri, nissan 350z, ferrari, alphard, golongan-golongan ni saja yang guna minyak tu kan. Golongan marhaen yang guna viva, myvi, saga, LC135, semua tu mampu guna RON95 je kan. Yang tu tak pula diturunkan harga. Hurmm nasib badan. Tapi jangan risau sebab harga kereta tempatan pun dah turun harga kan? Walaupun turunnya cuma 1% hingga 5% peratus, kira bagus la tu kan. Syukur!!!!

Baru-baru ni harga amah pula yang naik, kan? Katanya satu kali ganda daripada harga lama, betul ke? Hurm sampai bila nak bergantung harap pada sumber luar? Sumber dalam negara ni tak cukup ke? Rasanya ramai anak tempatan yang masih terkial-kial mencari pekerjaan untuk menampung keperluan hidup kan? Tolak tepi penganggur yang berkelulusan tinggi tu sebab diorang memang pasti tak akan mahu kerja sebagai amah. Aku maksudkan anak tempatan yang dah dikategorikan sebagai susah. Nak belajar tak mampu sebab duit takde, nak cari kerja takde orang nak terima sebab kelulusan takde. Jadi tak salah rasanya jika mereka diberi peluang untuk memperolehi kehidupan yang lebih baik kan. Daripada bayar gaji RM 1k sebulan kepada orang luar kan lagi baik jika duit tu diberi kepada anak tempatan. Sekurang-kurangnya pengaliran tunai berlaku dalam negara tidak mengalir ke seberang laut. Ni pendapat aku saja, jika kamu rasa pendapat aku ni macam hampeh aku nak kata apa lagi kan, heh.

Sekarang harga barang pula naik. Kecoh serata pelusuk negara tentang harga ayam naik sehingga rm9 satu kilogram. Siapa dan apa puncanya? Hurm biarlah orang-orang yang berkenaan jawab soalan tu. Aku hanya peniaga yang menjual barang berpandukan harga yang aku dapat. Jika harga yang aku dapat naik maka harga jualan aku juga akan ikut naik. Modal besar untung sama tapi ada sesetengah barang untungnya makin kecil. Cuma apa yang pelik, seminggu sebelum PRU13 hari tu, harga ayam diturunkan hampir rm2 satu kilogram. Bila aku tanya tokey mereka cakap itu semua kempen punya pasal. Harga turun sebab pihak yang berkempen tu nak tarik sokongan masyarakat. Mereka desak tokey supaya turunkan harga. Bila sudah dapat sokongan, keadaan kembali kepada asal. Tokey bebas buat keputusan, masyarakat tengok harga barang macam nak pengsan. Syukur!!!

*lainkali sambung meroyan*

p/s : peniaga jangan hanya fikir nak untung, pengguna jangan hanya fikir nak murah je. Sebab nak murah jual sayur tong sampah pun orang tetap beli. Syukur!!! Peace. 😛

Advertisements
Comments
  1. puterikasih says:

    yang naiknya banyak..yang turunnya sedikit. Kalau dicampur ditolak dibahagi dan didarab…duit tetap keluar dengan lebih.

  2. puterikasih says:

    tulah tu..nak tak nak kena beli gak. Tapi mungkin kuantiti pembelian terpaksa dikurangkan. Dengar cerita tarif elektrik pun bakal naik. Tak tau la betul ke tak. Takkan nak bergelap lepas tu kan….hehehe

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s