Kaki ayam.

Posted: February 18, 2014 in personal
Tags: , , , ,

Bismillahirrahmanirrahim.

Kaki ayam, tak pernah berhenti mengais kecuali semasa tidur. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Itu juga gambaran manusia terhadap manusia disekelilingnya yang kurang berkemampuan untuk melayari kehidupan yang serba-serbi memerlukan duit. Tiada duit maka tiadalah kehidupan, kata kebanyakan orang. Hurm, pandangan aku pun sama rasanya 😉 Tapi jika direnung sedalam-dalamnya, ia merupakan satu peringatan kepada manusia supaya tetap berusaha untuk meneruskan hidup walau apa juga yang menghalang. Kais sana, kais sini, walaupun cuma sedikit hasilnya ia tetap rezeki buat ayam itu mengalas perut untuk meneruskan kehidupan. Bersyukur dengan rezeki yang dikurniakan oleh Allah.

image

Kaki ayam, salah satu anggota badan ayam yang selalunya orang akan buang begitu saja. Sebenarnya itulah yang berlaku setiapkali pelanggan aku beli ayam tapi bukan semua, segelintir saja. Aku pernah bertanya kepada pelanggan aku, sebab kenapa mereka buang kaki ayam tu. “Kotorlah, ayam tu jalan-jalan pijak entah apa lepas tu kita nak makan pula..gelilah!”. Hurm, itulah kebanyakan jawapan yang aku dapat setiapkali aku bertanya. Ada juga yang kata tak suka sebab kaki bukan ada isi pun, kulit dengan tulang je, nak makan apa? Heh, bernaskan jawapannya.

Kaki ayam, orang kata kotor tapi bagi aku ia tak kotor pun. Jika kita perasan, ayam-ayam ni pakai stokin sejak dilahirkan lagi. Selaput kuning yang ada di kaki ayam tu, perasan? Ayam yang dijual di pasar tu masih ada selaput kuning di kakinya? Manusia pun tak pakai stokin 24 jam, tujuh (7) hari seminggu walaupun ada yang tahu bahawa kaki juga salah satu aurat yang perlu ditutup. Ayam-ayam yang dijual di pasar tu semuanya sudah dibersihkan sebaik mungkin jadi bagi aku sudah tak ada istilah kotor untuk kaki ayam yang ada pada ayam-ayam yang dijual di pasar tu. Jika kotor pun bukan kerana habitat dan cara hidup ayam tu tapi sebab kecuaian manusia yang kurang menitik-beratkan soal kebersihan semasa proses menyediakan ayam tu.

Pasal kaki ayam tak ada isi. Aku pernah terbaca tentang khasiat yang ada pada kaki ayam. Kalsium yang ada pada kaki ayam tu tinggi dan dikatakan ia baik untuk kekuatan tulang. Hurm, mungkin sebab itulah orang cina suka makan sup kaki ayam. Reneh sup sampai pekat, segala pati dan khasiat yang ada pada kaki ayam tu sebati dengan sup. Nikmatnya tak terkata, ia juga menyihatkan badan.

Lagi satu, bukankah ia termasuk dalam kategori membazir bila kita buang begitu saja kaki ayam tu. Cuba fikirkan tentang saudara kita di luar sana, yang makannya entah ada entah tidak. Yang makannya hanya mengharapkan ehsan daripada manusia lain. Yang makannya..Hurm 😦

Advertisements
Comments
  1. puterikasih says:

    kaki ayam sedap..kalau masak kicap, buat gulai atau masak sup, kaki ayam la yang akan dicari dulu…hehe. Walaupun tak ada isi, tapi tetap sedap 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s