Ambil kesempatan?

Posted: April 23, 2014 in personal
Tags: , , , ,

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu’alaikum dan selamat sejahtera.

image

Anak yatim perlu dibantu, kalau diorang memerlukannya.. kan? Kalau diorang ada masalah, orang yang berkemampuan perlu hulurkan tangan, meringankan beban diorang. Actually bukan anak yatim je kan? Kalau ada hamba Allah yang memerlukan bantuan, perlu ada hamba Allah lain yang menghulurkan tangan, meringankan beban.

Ini cerita tolong-tolong memang agak menaikkan darah. Anak yatim memang perlu dibantu tapi macamana pula dengan anak yatim yang hidupnya hanya mengharapkan bantuan? Duduk melangut bawah pokok, tunggu orang lalu lalang dengan harapan adalah manusia yang sudi menghulur seringgit dua? Kudrat yang Allah bagi tu tak dimanfaatkan sebaik mungkin untuk berusaha mencari rezeki? Bukankah Allah tak suka melihat hamba-Nya duduk saja tanpa ada usaha untuk meningkatkan taraf hidup? Adakah status anak yatim dia tu membolehkan dia hanya menadah tangan menagih simpati?

Bukan budak kecik la tapi dah tua bangka! Kalau budak kecik lain cerita, boleh faham kesusahan diorang nak cari rezeki. Yang ini badannya katang, badannya segar, kudratnya…tak dapat nak pastikan sebab tak pernah nampak dia buat kerja. Apa yang pasti, hari-hari duduk melangut bawah pokok menagih simpati. Perut lapar minta makan dengan orang. Takde duit pun minta dengan orang. Perut kenyang, duit beli rokok dah dapat, sambung duduk melangut bawah pokok. Sembangnya lebat bukan main. Hish!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s