Tunggu kucing mengaum?

Posted: April 23, 2014 in personal
Tags: , ,

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu’alaikum dan selamat sejahtera.

image

Agak-agak bila boleh dengar kucing mengaum? Hurm, benda tu tak mustahil untuk berlaku jika Dia Berkehendak. Tapi kalau difikirkan secara logik akal manusia, memang mustahil la kan. Kucing mengaum, memang glamor la kucing tu nanti. Silap-silap ada pula manusia yang nak culik buat tarik nombor ekor.

Kisah “cucuk duit, bayar hutang” tadi pun boleh diibaratkan macam tunggu kucing mengaum juga lah. Tak mustahil berlaku tapi bila difikirkan situasi si polan tu, susah nak percaya benda tu akan berlaku. Actually menunggu juga la, mana tahu muncul si polan tu menghulur. Tapi itulah, ibarat tunggu kucing mengaum lah. Dah lima tahun kena ‘kencing’ jadi dah lali agaknya. Macam apa yang aku selalu dengar, “ihsan si pemberi hutang, kalau nak tenang halalkan sajalah”.

Ihsan aku tak sampai tahap tu lagi. Kalau orang nak berhutang, aku bagi tapi walau macamana pun hutang tu tetap perlu dibayar. Jarang-jarang sekali aku akan ingatkan si polan tu untuk bayar hutang. Bak kata Mahathir la kan “melayu mudah lupa” , jadi kenalah ingatkan sekali-sekala. Tak perlu sebut selalu tapi perlu diingatkan supaya tak lupa.

Hutang wajib bayar!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s