Ujian atau dugaan?

Posted: April 23, 2014 in personal
Tags: , , ,

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu’alaikum dan selamat sejahtera.

image

Dengan lafaz ‘bismillahirrahmanirrahim’ aku memulakan rutin harian. Kerja sendirian berhad, jadi semuanya perlu dibuat sendiri. Alhamdulillah, walaupun adakalanya rasa bosan menunggu pelanggan tapi, dah hampir 11 tahun kan jadi teruskan sahaja. Hidup mesti diteruskan dan tak perlu disia-siakan segala usaha yang telah dicurahkan selama ni.

Hakikat kehidupan, ada masa senang ada masa susah. Kalau senang ‘alhamdulillah’ kalau susah juga ‘alhamdulillah’. Semua tu ujian dari-Nya. Si anak yatim yang aku sebut sebelum ni juga ujian kan? Atau boleh juga dikatakan sebagai dugaan? Lain ke makna antara dua perkataan tu? Ada kamus dewan tak? Nak tau juga apa definisi dua perkataan tu. Lain ke definisinya atau sama saja. Memandangkan aku menaip ni guna wordpress versi mobile jadi lain kali lah aku bagi definisi dua perkataan tu. Atau kamu cari, dan bagi tau aku apa definisi dua perkataan tu.

Si anak yatim tu baru je lepas mengendeng aku minta duit nak isi minyak motor. Nak pegi ‘cucuk duit’ katanya. Dan katanya, lepas ‘cucuk duit’ nanti dia akan bayar sikit hutang dia. Itu kata dialah. Actually dah lima tahun aku dengar dia duk ulang ayat ‘lepas cucuk duit, nak bayar hutang’. Kalau aku cucuk perut dia dengan pisau baru ada akal. Baka!

p/s : lebih kurang muka comot tu la muka aku bila dengar dia kata ‘cucuk duit, bayar hutang’.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s