Sakit tulang belakang?

Posted: May 22, 2014 in health and care.
Tags:

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.t dan selamat sejahtera.

image

Banyak duduk boleh mengakibatkan sakit tulang belakang. Tapi tak bermaksud tak boleh duduk lama. Ada cara duduk yang sesuai jika kerja kita memerlukan kita duduk dalam satu tempoh masa yang panjang.

Nak tahu cara untuk mengelakkan kita alami sakit tulang belakang? Actually aku pun nak tahu sebab kerja aku banyak duduk juga.

1) Posisi duduk yang paling sesuai pada sudut 135° antara kaki dan tulang belakang. Bahagian bawah dan belakang badan hampir di bahagian dalam kerusi, kaki dan punggung bila menyentuh kerusi.

2) Berdiri setiap setengah jam untuk meregangkan badan atau berjalan-jalan untuk seketika.

3) Sentiasa meregangkan kaki. Ini dapat membantu mengelakkan pembekuan darah pada kaki. Pembekuan darah biasa berlaku dalam kalangan pengguna komputer pertengahan umur.

4) Meregangkan tangan, kaki, leher dan badan semasa duduk. Ini dapat mengelakkan badan berasa kaku.

5) Gunakan masa ketika memuat turun fail yang besar di komputer untuk berjalan-jalan atau buat senaman ringan.

6) Jangan duduk dengan diam. Buat pergerakan sedikit seperti menggoyangkan kaki atau mengetuk kaki.

7) Bangun daripada kerusi dan meregangkan badan, mengangkat kaki atau sebarang aktiviti yang boleh membantu untuk bergerak.

8) Semasa duduk, punggung harus berada di paras yang lebih tinggi daripada lutut. Ini dapat mengurangkan tekanan ke atas tulang belakang lumbar.

9) Pilih kusyen kerusi yang diperbuat daripada bahan yang membolehkan pembahagian tekanan yang sama rata. Ini dapat meluaskan permukaan sentuh antara badan dan kerusi.

10) Pilih kerusi mengikut ketinggian dan keselesaan.

Yang akhir sekali. Kalau habis semua cara dah guna tapi masih rasa sakit tulang belakang, pergilah jumpa doktor. Minta nasihat doktor untuk menyelesaikan masalah sakit tulang belakang tu. o_O

*Ini artikel daripada berita harian.

Advertisements
Comments
  1. puterikasih says:

    selalu juga kena sakit tulang belakang bila berjam-jam buat kraf atau taip manuskrip..kadang-kadang rasa macam nak berdiri je sambil menaip..hehe

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s