Raja dan hamba.

Posted: April 21, 2015 in reminder
Tags: , ,

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Rasanya kamu dah baca ‘cerita’ tapi aku tetap nak sebarkan. Jadi, baca sajalah. Ya!

” Seorang raja mempunyai seorang hamba lelaki. Pada semua keadaan, hamba tersebut selalu berkata:
“Rajaku jangan berkecil hati dan kecewa kerana Allah itu baik dan apa yang Allah lakukan adalah sempurna, tiada kesilapan”.

Pada suatu hari, mereka pergi memburu dan haiwan buas telah menyerang raja, hamba raja itu  berjaya membunuh haiwan itu tetapi tidak dapat menyelamatkan satu jari baginda.

Marah dan tanpa menunjukkan rasa terima kasih, Raja berkata: “Jika Tuhan adalah baik, saya tidak akan diserang dan hilang satu jari.”

Hamba itu menjawab: “Walaupun semua ini terjadi, saya hanya boleh berkata kepadamu: “Allah adalah baik dan semua yang Dia lakukan adalah sempurna, Dia tidak pernah salah.”
Marah dengan jawapan itu, raja memerintahkan supaya hamba itu dimasukkan ke dalam penjara.
Ketika dibawa ke penjara, katanya kepada raja lagi: “Allah itu baik & sempurna.”

Beberapa hari kemudian, raja ditinggalkan sendirian untuk memburu dan telah ditangkap oleh orang asli yang menggunakan manusia untuk di korbankan.

Saat raja itu mahu dikorbankan, orang asli itu mendapati bahawa raja tidak mempunyai satu jari, dia dibebaskan kerana dia dianggap tidak “lengkap” untuk dipersembahkan kepada tuhan mereka.

Sekembalinya ke istana, ia memerintahkan supaya hambanya dibebaskan dan berkata: “Kawan, Allah adalah benar-benar baik untuk saya. Saya hampir tewas tetapi kerana kekurangan satu jari. Saya dilepaskan.”
Tetapi saya mempunyai satu soalan; “Jika Tuhan begitu baik, mengapa Dia membenarkan saya untuk meletakkan anda di dalam penjara?”
Hambanya menjawab; “Raja, jika saya belum dimasukkan ke dalam penjara, saya akan pergi dengan anda, dan akan dikorbankan, kerana saya tidak mempunyai jari yang hilang.”

Semua yang Allah izinkan terjadi adalah baik dan sempurna. Dia tidak pernah salah.
Sering kali kita mengeluh tentang hidup, dan pemikiran negatif dalam diri kita membunuh positif dalam diri kita. Jadi berfikir positif dan percaya Allah pada setiap masa.”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s