Posts Tagged ‘harga’

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamual’alaikum w.b.t dan selamat sejahtera.

Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan. Inilah moto yang diguna pakai oleh pihak pemerintah di bawah najib kan? Dalam erti kata lain, setiap apa keputusan yang dibuat mesti ditanggung oleh rakyat marhaen demi pencapaian gah negara di mata dunia. Amat bertepatan sekali dengan apa yang berlaku sejak najib duduk di kerusi empuk di dalam singgahsana di Putrajaya sana kan? Memang sudah terbukti amat praktikal moto tersebut. Lihat sajalah apa yang terjadi kepada perkembangan negara sejak beliau menerajui pucuk pimpinan. Satu demi satu rakyat didahulukan dengan kenaikan demi kenaikan harga barangan keperluan. Alasan yang digunakan demi kepentingan negara. 

Setiap kali audit negara dilakukan, pelbagai kepincangan didedahkan. Pembaziran berlaku disana-sini, pemborosan kewangan negara bukan lagi tiris namun ada satu lubang besar yang telah terjadi, hanya menunggu masa karam di tengah samudera. Dan setiapkali kelemahan-kelemahan urus tadbir terdedah, pihak yang berkaitan akan mengalih isu tersebut dengan pelbagai cara. Jika di  lihat apa yang terpampang di dada-dada akhbar, pelbagai drama yang dicipta demi menutup kelemahan urus tadbir pucuk pimpinan yang kamu semua pilih tu. 

Isu audit timbul hanya seminggu dan tiba-tiba timbul isu kalimah Allah. Maka muncullah wira-wira agama bercakap berbuih mulut dengan alasan untk membenteras penghinaan kepada agama. Walhal jika di lihat kepada wira-wira yang muncul, tak mencerminkan apa yang konon-kononnya diperjuangkan. Berminggu-minggu isu kalimah di momokkan ke dalam kotak pemikiran rakyat dan akhirnya isu kepincangan perbelanjaan dan urus tadbir negara dilupakan begitu sahaja.

Baru-baru ni timbul pula isu kenaikan harga barangan keperluan yang sudah pasti didahulukan kepada rakyat marhaen. Sana s-ni terdengar suara rakyat yang didahulukan ini mengeluh dek kenaikan-kenaikan yang berlaku yang sudah pasti bakal menipiskan lagi poket rakyat-rakyat yang didahulukan ini. Demi pencapaian gah negara di mata dunia,rakyat perlu dipertanggungjawabkan. Pucuk pimpinan hanya mengeluarkan arahan, rakyat perlu begitu, rakyat perlu begini jika mahu negara gah di mata dunia. Hanya beberapa hari kecoh tentang isu kenaikan harga, kemudian dimomokkan lagi dengan isu yang kononnya salah seorang pimpinan menganut amalan yang bercanggah dengan apa yang dipraktikkan di dalam negara. Dan sekali lagi isu kenaikan harga semakin dilupakan. Masih ada yang bercakap isu kenaikan harga namun hanya di kedai kopi. 

Maka moto rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan memang sudah berjaya dilaksanakan. Syabas diucapkan kepada kamu semua yang sudah berkorban jiwa raga demi memastikan mereka-mereka yang berada di dalam tapuk kepimpinan tetap terus kekal berada di sana. Sekali lagi syabas diucapkan.

Adios!

 

p/s: pencapaian didahulukan, rakyat diutamakan. inilah moto yang sepatutnya digunakan jika mereka benar-benar mementingkan kepentingan rakyat. 

Syukur!

Posted: July 8, 2013 in personal
Tags: , , , , , ,

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamalaikum dan selamat sejahtera.

Pembekal, pemborong, peruncit dan pembeli. Kita semua dah tahu turutan tu kan jadi tak perlulah aku nak ulas panjang pasal tu. Lagipun kalau aku ulas panjang belum tentu kamu faham sebab kadang-kadang aku sendiri pun tak faham apa yang aku cakap, heh.

Sejak selesai PRU13 hari tu satu demi satu barangan keperluan dalam negara ni naik harga kan. Bukan semua sebab ada juga yang turun harga seperti petrol RON97 turun harga sikit kan walhal yang guna minyak tu kebanyakannya kereta mewah. Anak-anak tokey, anak-anak menteri, nissan 350z, ferrari, alphard, golongan-golongan ni saja yang guna minyak tu kan. Golongan marhaen yang guna viva, myvi, saga, LC135, semua tu mampu guna RON95 je kan. Yang tu tak pula diturunkan harga. Hurmm nasib badan. Tapi jangan risau sebab harga kereta tempatan pun dah turun harga kan? Walaupun turunnya cuma 1% hingga 5% peratus, kira bagus la tu kan. Syukur!!!!

Baru-baru ni harga amah pula yang naik, kan? Katanya satu kali ganda daripada harga lama, betul ke? Hurm sampai bila nak bergantung harap pada sumber luar? Sumber dalam negara ni tak cukup ke? Rasanya ramai anak tempatan yang masih terkial-kial mencari pekerjaan untuk menampung keperluan hidup kan? Tolak tepi penganggur yang berkelulusan tinggi tu sebab diorang memang pasti tak akan mahu kerja sebagai amah. Aku maksudkan anak tempatan yang dah dikategorikan sebagai susah. Nak belajar tak mampu sebab duit takde, nak cari kerja takde orang nak terima sebab kelulusan takde. Jadi tak salah rasanya jika mereka diberi peluang untuk memperolehi kehidupan yang lebih baik kan. Daripada bayar gaji RM 1k sebulan kepada orang luar kan lagi baik jika duit tu diberi kepada anak tempatan. Sekurang-kurangnya pengaliran tunai berlaku dalam negara tidak mengalir ke seberang laut. Ni pendapat aku saja, jika kamu rasa pendapat aku ni macam hampeh aku nak kata apa lagi kan, heh.

Sekarang harga barang pula naik. Kecoh serata pelusuk negara tentang harga ayam naik sehingga rm9 satu kilogram. Siapa dan apa puncanya? Hurm biarlah orang-orang yang berkenaan jawab soalan tu. Aku hanya peniaga yang menjual barang berpandukan harga yang aku dapat. Jika harga yang aku dapat naik maka harga jualan aku juga akan ikut naik. Modal besar untung sama tapi ada sesetengah barang untungnya makin kecil. Cuma apa yang pelik, seminggu sebelum PRU13 hari tu, harga ayam diturunkan hampir rm2 satu kilogram. Bila aku tanya tokey mereka cakap itu semua kempen punya pasal. Harga turun sebab pihak yang berkempen tu nak tarik sokongan masyarakat. Mereka desak tokey supaya turunkan harga. Bila sudah dapat sokongan, keadaan kembali kepada asal. Tokey bebas buat keputusan, masyarakat tengok harga barang macam nak pengsan. Syukur!!!

*lainkali sambung meroyan*

p/s : peniaga jangan hanya fikir nak untung, pengguna jangan hanya fikir nak murah je. Sebab nak murah jual sayur tong sampah pun orang tetap beli. Syukur!!! Peace. 😛