Posts Tagged ‘penyokong’

Hai Melayu!

Posted: April 9, 2015 in reminder
Tags: , , ,

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

 

Tak perlu intro panjang-panjang. Aku terus ke isi utama.

 

Pedihnya sajak A. Samad Said ni …

 

Hai Melayu!

rumahmu semua dibina indonesia,

ekonomi pula dikuasai cina,

golongan profesional semuanya india,

warung makan pun, mamak dan siam yang berkuasa,

warga bangla pula menjadi JaGa,

orang Nepal yang menabur baja,

orang pakistan usung karpet jaja merata,

lalu melayu ada apa?

harapkan ustaz, saling menyesat,

harapkan hiburan, lagi best filem barat,

harapkan bahasa, banyak telah bertukar kesat

harapkan tulisan, jawi pun mereka hambat,

harapkan tanah, banyak digadai kepada korporat!

 

Hai melayu!

masih mendabik menjadi tuan?

sibuk mahu menjadi tuan,

rupanya kerja kelas bawahan,

ditipu mentah orang atasan,

konon perjuangan ini untuk kalian!

kerja sikit, sembang kencang,

banyak rungut, sikit rancang,

siapa tegur, dituduh lancang

duduk warung, gigit kacang!

 

Hai melayu!

konon kau pantang dicabar,

konon kau tangkas menyambar,

tapi cuma indah khabar,

rentakmu makin lama makin hambar

kau melayu aku pun melayu,

aku menulis bukan cemburu,

aku mahu engkau tahu,

kenapa melayu tak macam dulu…..

 

Hai melayu!

jari mu hebat bertutur di facebook alam maya,

bila berdepan ekonomi semasa kau tidak ber daya,

kau cuma tahu ber gaya,

 

Hai melayu!

kau melaung-laung di jalan raya,

bagi tahu kepada dunia ini bumi aku yang punya,

pada hakikat ia digadai kepada sepet yang kaya!

 

Hai melayu!

kerana hendak bergaya kau gadai pusaka,

bila dah kaya kau jadi puaka,

ini tandanya kau sudah derhaka!

 

Hai melayu!

sedarlah bangsa ku,

buka lah minda mu,

bersatulah bangsa ku,

kerana malaya bukan lagi milik mu !

aku pun melayu,

engkau pun melayu,

bodoh sombong harus di tepis,

riak,bongkak dan hasad dengki sesama bangsa harus guris,

bersatulah melayu kerana agama, bangsa, moyang-moyang yang telah berjasa,

kerana ini mungkin peluang akhir bangsaku untuk negara, berjasa dan berkuasa….

 

Tak terasa ke, melayu?

Bismillahirrahmanirrahim. Selamat sejahtera semua.

5 mei 2013, pilihanraya umum malaysia yang ke 13 akan berlangsung. Tarikh yang telah sekian lama di tunggu oleh seluruh rakyat malaysia (tunggu ke?). Seminggu saja lagi seluruh rakyat yang layak akan keluar menunaikan tanggungjawab, mengundi bagi memilih untuk menentukan siapakah yang akan menerajui pucuk kepimpinan negara malaysia yang tercinta ini (tak layak pergi main jauh-jauh). heh

Suasana kempen yang berlangsung juga semakin panas membahang. Pelbagai isu yang dimainkan, pelbagai gelagat yang dapat dilihat sepanjang tempoh kempen berlangsung. Provokasi sentiasa berlaku diantara pihak yang bertanding. Masing-masing bertungkus-lumus bekerja siang dan malam bagi memastikan kemenangan berpihak kepada mereka.

Dalam tempoh kempen ini lah rakyat malaysia akan dihidangkan dengan pelbagai perkara. Isu-isu yang dimainkan adakalanya lucu apabila di dengar,

(more…)

Bismillah. Salam dan selamat sejahtera.

Semakin hampir tarikh untuk mengundi semakin banyak isu yang akan terpampang di media. Samada benar atau tidak isu yang disebut hanya Dia saja yang tahu. Almaklumlah zaman sekarang ni orang sudah tidak hirau dosa atau pahala asalkan apa yang dihajati terlaksana.

Soal penyokong ni bagi aku tak perlu di tuding jari yang dianugerahkan oleh Allah tu kepada sesiapa. Penyokong ini taksub, penyokong itu taksub, tak perlu semua tu.

Isu ni tertulis dalam akhbar berita hairan hari ini (17 april) muka surat empat puluh lapan.
(more…)