Posts Tagged ‘syukur’

Hai Melayu!

Posted: April 9, 2015 in reminder
Tags: , , ,

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

 

Tak perlu intro panjang-panjang. Aku terus ke isi utama.

 

Pedihnya sajak A. Samad Said ni …

 

Hai Melayu!

rumahmu semua dibina indonesia,

ekonomi pula dikuasai cina,

golongan profesional semuanya india,

warung makan pun, mamak dan siam yang berkuasa,

warga bangla pula menjadi JaGa,

orang Nepal yang menabur baja,

orang pakistan usung karpet jaja merata,

lalu melayu ada apa?

harapkan ustaz, saling menyesat,

harapkan hiburan, lagi best filem barat,

harapkan bahasa, banyak telah bertukar kesat

harapkan tulisan, jawi pun mereka hambat,

harapkan tanah, banyak digadai kepada korporat!

 

Hai melayu!

masih mendabik menjadi tuan?

sibuk mahu menjadi tuan,

rupanya kerja kelas bawahan,

ditipu mentah orang atasan,

konon perjuangan ini untuk kalian!

kerja sikit, sembang kencang,

banyak rungut, sikit rancang,

siapa tegur, dituduh lancang

duduk warung, gigit kacang!

 

Hai melayu!

konon kau pantang dicabar,

konon kau tangkas menyambar,

tapi cuma indah khabar,

rentakmu makin lama makin hambar

kau melayu aku pun melayu,

aku menulis bukan cemburu,

aku mahu engkau tahu,

kenapa melayu tak macam dulu…..

 

Hai melayu!

jari mu hebat bertutur di facebook alam maya,

bila berdepan ekonomi semasa kau tidak ber daya,

kau cuma tahu ber gaya,

 

Hai melayu!

kau melaung-laung di jalan raya,

bagi tahu kepada dunia ini bumi aku yang punya,

pada hakikat ia digadai kepada sepet yang kaya!

 

Hai melayu!

kerana hendak bergaya kau gadai pusaka,

bila dah kaya kau jadi puaka,

ini tandanya kau sudah derhaka!

 

Hai melayu!

sedarlah bangsa ku,

buka lah minda mu,

bersatulah bangsa ku,

kerana malaya bukan lagi milik mu !

aku pun melayu,

engkau pun melayu,

bodoh sombong harus di tepis,

riak,bongkak dan hasad dengki sesama bangsa harus guris,

bersatulah melayu kerana agama, bangsa, moyang-moyang yang telah berjasa,

kerana ini mungkin peluang akhir bangsaku untuk negara, berjasa dan berkuasa….

 

Tak terasa ke, melayu?

Advertisements

Kaki ayam.

Posted: February 18, 2014 in personal
Tags: , , , ,

Bismillahirrahmanirrahim.

Kaki ayam, tak pernah berhenti mengais kecuali semasa tidur. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Itu juga gambaran manusia terhadap manusia disekelilingnya yang kurang berkemampuan untuk melayari kehidupan yang serba-serbi memerlukan duit. Tiada duit maka tiadalah kehidupan, kata kebanyakan orang. Hurm, pandangan aku pun sama rasanya 😉 Tapi jika direnung sedalam-dalamnya, ia merupakan satu peringatan kepada manusia supaya tetap berusaha untuk meneruskan hidup walau apa juga yang menghalang. Kais sana, kais sini, walaupun cuma sedikit hasilnya ia tetap rezeki buat ayam itu mengalas perut untuk meneruskan kehidupan. Bersyukur dengan rezeki yang dikurniakan oleh Allah.

image

Kaki ayam, salah satu anggota badan ayam yang selalunya orang akan buang begitu saja. Sebenarnya itulah yang berlaku setiapkali pelanggan aku beli ayam tapi bukan semua, segelintir saja. Aku pernah bertanya kepada pelanggan aku, sebab kenapa mereka buang kaki ayam tu. “Kotorlah, ayam tu jalan-jalan pijak entah apa lepas tu kita nak makan pula..gelilah!”. Hurm, itulah kebanyakan jawapan yang aku dapat setiapkali aku bertanya. Ada juga yang kata tak suka sebab kaki bukan ada isi pun, kulit dengan tulang je, nak makan apa? Heh, bernaskan jawapannya.

Kaki ayam, orang kata kotor tapi bagi aku ia tak kotor pun. Jika kita perasan, ayam-ayam ni pakai stokin sejak dilahirkan lagi. Selaput kuning yang ada di kaki ayam tu, perasan? Ayam yang dijual di pasar tu masih ada selaput kuning di kakinya? Manusia pun tak pakai stokin 24 jam, tujuh (7) hari seminggu walaupun ada yang tahu bahawa kaki juga salah satu aurat yang perlu ditutup. Ayam-ayam yang dijual di pasar tu semuanya sudah dibersihkan sebaik mungkin jadi bagi aku sudah tak ada istilah kotor untuk kaki ayam yang ada pada ayam-ayam yang dijual di pasar tu. Jika kotor pun bukan kerana habitat dan cara hidup ayam tu tapi sebab kecuaian manusia yang kurang menitik-beratkan soal kebersihan semasa proses menyediakan ayam tu.

Pasal kaki ayam tak ada isi. Aku pernah terbaca tentang khasiat yang ada pada kaki ayam. Kalsium yang ada pada kaki ayam tu tinggi dan dikatakan ia baik untuk kekuatan tulang. Hurm, mungkin sebab itulah orang cina suka makan sup kaki ayam. Reneh sup sampai pekat, segala pati dan khasiat yang ada pada kaki ayam tu sebati dengan sup. Nikmatnya tak terkata, ia juga menyihatkan badan.

Lagi satu, bukankah ia termasuk dalam kategori membazir bila kita buang begitu saja kaki ayam tu. Cuba fikirkan tentang saudara kita di luar sana, yang makannya entah ada entah tidak. Yang makannya hanya mengharapkan ehsan daripada manusia lain. Yang makannya..Hurm 😦

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Sekejap saja masa berlalu, ramadhan bakal tiba tak lama lagi. 10 Julai 2013 seluruh umat Islam di negara ni (malaysia) akan mula menunaikan ibadah puasa. Semua kena berpuasa kecuali bagi mereka yang uzur, musafir. Puasa bukan tentang tak makan, tak minum saja. Banyak lagi perkara yang kita perlu ‘puasa’ sebenarnya. Puasa mulut daripada mengumpat, mengata perkara yang tak elok. Puasa mata daripada melihat perkara yang tak sepatutnya. Senang kata semua kena puasa.

Puasa juga mengajar kita bersabar sebenarnya. Bagi yang selama ni kerjanya hanya nak marah tu, ramadhan ni kena lah lawan baran tu. Sabar itu sebahagian daripada iman *tengok cermin* Heh

Puasa ni juga mengajar kita erti syukur. Sebelas bulan dalam setahun kerja kita makan je. Ada sesetengah manusia nak makan pun susah jadi sepanjang sebulan kita berpuasa ni ia mengingatkan kita supaya bersyukur dengan rezeki yang kita dapat. Kita mengeluh makan itu tak sedap, ini tak sedap, makan sikit buangnya banyak. Membazir, syaitan suka berkawan dengan orang yang suka membazir.

Membazir, erm perkara ni makin kerap berlaku dalam bulan ramadhan. Pergi bazar ramadhan, perut lapar, nafsu melonjak-lonjak, rambang mata tengok makanan yang dipamer penjual. Semuanya nampak sedap di mata, beli tiga empat jenis makanan. Masa berbuka, minum air segelas perut dah rasa kenyang selebihnya simpan untuk makan malam? simpan untuk sahur? jika simpan dan di makan kemudian bagus lah cuma dikhuatiri semua tu tempat simpannya adalah tong sampah. Memang hak kita nak makan apa saja, duit kita yang keluar beli semua tu cuma bila difikirkan semula kita kalah pada nafsu. Syaitan dikunci nafsu pula mengambil alih, nauzubillah.

*tengok cermin*

p/s : salam ramadhan buat semua umat Islam. semoga segala amalan kita mampu membawa kita ke syurga kelak. Peace! 😉